سبك هاي طراحي نما براي ساختمان

۸ بازديد ۰ نظر

 

امروز نماي خارجي ساختمان در بحث دكوراسيون منزل از اهميت ويژه اي برخوردار گشته است، چرا كه افراد قبل از هر چيز در مواجهه با ساختمان با مدل و سبك هاي طراحي نما برخورد ميكنند. نماي رومي ساختمان كه به نماي كلاسيك هم شناخته مي شوند به دليل داشتن شاخصه هاي زيبايي متعدد افراد زيادي را بخود جذب مي كند.
طراحي نماي كلاسيك اينگونه نماها بخاطر معماري تقريبا پيچيده و مصالح ساختماني گران قيمت مانند سنگ هاي طبيعي مرمر، گرانيت و ترواورتن به گونه ايي در تصور عموم مخصوص ساختمان هاي لوكس و طبقه مرفه جامعه است در صورتي كه اينگونه طرح ها در بسياري از ساختمان ها و آپارتمان هاي امروزي كم و بيش استفاده مي شود. اما بايد بپذيريم كه اين نماهاي رومي هستند كه جلوه شهر را از يكنواختي در مي آورند و به آن تازگي و زيبايي مي دهند.
نماي رومي
نماي رومي ساختمان ها به دليل طراحي منحصر بفرد خود بروي هر رهگذري تاثير مي گذارد كه البته اين مورد خود انتقادهاي بسياري را روانه اينگونه ساختمان ها كرده است و استفاده از معماري متناسب با فرهنگ ايران زمين را رواتر مي داند. اما واقعيت اين است كه سبك معماري رومي در نماي كلاسيك ساختمان در واقع فقط مخصوص به روم باستان نمي شود بلكه سير عظيمي از تاريخ معماري را در بر ميگيرد كه شامل ايران باستان نيز مي شود.
كتيبه هاي تخت جمشيد و سر ستون هاي زيباي آنها دقيقا در طراح هاي رومي وجود دارد و به كرات از آنها استفاده مي شود. در واقع اين روزها نماي رومي ساختمان به دلايل متعددي مورد توجه قرار مي گيرند.
دليل اول گسترده شدن استفاده از سنگ تراورتن و كشف معادن متعدد آن است. تنوع در بازهاي قيمتي سبب شده ساختمان هاي سنگي كه عمدتا بر اساس سبك هاي دوران باستان طراحي مي شوند دوباره مد شده و بسياري از افراد از اين طرح ها استفاده كنند. دليل ديگر افزايش نماي كلاسيك مربوط به جزئيات نماي كلاسيك رومي ساختمان هاست كه نسبت به معماري اسلامي و ايراني پيچيدگي ها كمتري دارند و البته بروز نشدن معماري اسلامي مخصوصا در دو قران اخير باعث افزايش استفاده از نماهاي رومي شده است.
رواج و محبوبيت بي سابقه اين نوع نما نياز به آسيب شناسي خاص خود دارد. شايد يكي از عمده دلايل آن را بتوان عدم وجود سبك خاصي در معماري حال حاضر كشورمان در طراحي نما دانست كه نتوانسته رضايت مشتريان را جلب كند. اين شيوه نماسازي در نبود سبك زيبا، شاخص و قابل قبول طراحي نما اكنون بخش قابل ملاحظه اي از طراحي نماهاي كشور را به خود اختصاص داده است.
طراحي نماي كلاسيك
طراحي نماي مدرن
طراحي نماي ساختمان متفاوت و مدرن براي نماي خارجي ساختمان ها در هزاره سوم امري عادي و تا حدودي ضروري براي طراح ها و معمارهاي انواع ساختمان ها در سراسر دنياست. در ايران نيز همواره طراحي هاي متفاوت و زيباي نماي خارجي ساختمان نقش بسيار پر رنگي در ساخت و ساز ساختمان هاي مسكوني و تجاري دارد. به اين نكته نيز توجه نماييد كه طراحي نماي بيروني ايده آل و مناسب براي يك ساختمان نه تنها ارزش اقتصادي ساختمان را افزايش مي دهد بلكه باعث افزايش انرژي هاي مثبت در ساختمان و محيط پيرامون ان نيز مي گردد ضمن آنكه تاثيرات بسيار مثبتي بر روي ساكنين ساختمان خواهد گذاشت.
طراحي نماي مدرن
اين نوع نما داراي ويژگي هاي معماري مدرن بوده و اصول طراحي آنها از قوانين معماري مدرن تبعيت مي كند. تفاوت اساسي چنين نماهايي با نماهاي كلاسيك حذف تزئينات و ساده تر شدن عناصر نماست. مصالح بكار رفته نيز بر خلاف نماي كلاسيك معمولاً بيش از يك مصالح است.
با وجود تأكيد معماري مدرن بر ساده شدن طرح اما آنچه گاهي در طراحي نماي ساختمان در ايران مشاهده مي شود تعدد مصالح بكار رفته در اينگونه نماها، شكستگي بيش از حد فرم ها، استفاده از فرم هاي نامتعارف و بهم ريختگي نماست كه با هدف جذابتر كردن نما انجام مي شود ولي اغلب نتيجه اي نامطلوب دارد. شهرداري اكنون ضوابطي تدوين كرده كه از تعدد مصالح، استفاده از فرم هاي نامتعارف و بهم ريختگي بيش از حد نما جلوگيري كند.
طراحي نماي مينيمال
سبك ساده گرايي يا مينيماليسم نوعي ديگر از طراحي نماست كه موارد آن در ايران چندان نيست. در اين نوع طراحي همانطور كه از نامش نيز پيداست اصل در سادگي، نفي هرگونه تزئينات زايد، كاربرد ساده و صريح فرم ها و استفاده از تعداد محدودي از مصالح است.
در اين سبك مصالح بكار رفته معمولاً يك يا دو مصالح بوده و بسيار به ندرت تعداد مصالح بيشتر از دو نوع مي شود. در ايران تعداد كمي از اين نوع نماها طراحي و ساخته شده است و انتظار مي رود در آينده تعداد اينگونه نماها بيشتر شده و از تعداد نماهاي با مصالح متعدد و فرم هاي شكسته كاسته شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.